Showroom

Voor het eerst ooit rijden er meer dan 8 miljoen personenauto’s rond in Nederland. In de BNR Autoshow vertelde BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens dat op 1 januari 2016 deze grens geslecht werd en het wagenpark 8.013.913 stuks bedroeg. Dat is twee keer zoveel als in 1980 en een stijging van 30 procent ten opzichte van het begin van deze eeuw. Bijna 1 op de 2 Nederlanders heeft een auto, tegen 1 op de 3,3 in 1980.

Het cijfer betreft het daadwerkelijk rijdende wagenpark, exclusief bedrijfsvoorraden. Volgens de BOVAG worden auto’s steeds duurzamer, getuige het feit dat de voertuigen momenteel na gemiddeld 18 jaar worden gesloopt, terwijl dat in 2000 nog 14 jaar was. Destijds was dan ook ruim een derde van het totale wagenpark ouder dan 8 jaar, tegenwoordig is dat de helft. Ondanks alle ontwikkelingen op het gebied van autodelen en de alsmaar stijgende kosten van autogebruik, neemt het aantal personenauto’s in Nederland toch toe. De bewering dat jongeren hun interesse in auto’s verliezen, blijkt niet uit het cijfermateriaal, aangezien het aandeel autobezitters tot 25 jaar het afgelopen decennium stabiel is gebleven op 4,7 procent. In absolute aantallen is het autobezit onder jongeren zelfs toegenomen dus. In lijn met de vergrijzing in Nederland is ruim 20 procent van de auto-eigenaren tegenwoordig 65 jaar of ouder, terwijl dat zo’n tien jaar geleden nog 15 procent was.

De uitzending van de BNR Autoshow van 18 maart, met daarin tevens een gesprek over het BOVAG Dealercongres, het PvdA-plan met betrekking tot elektrische auto’s en het Nederlandse APK-systeem, kunt u hier terugluisteren.

In vergelijking met begin deze eeuw is het aandeel benzineauto’s afgenomen van 82 naar 79 procent, terwijl het dieselaandeel steeg van 13 naar 17 procent. Dit heeft volgens BOVAG vooral te maken met een focus van overheden en fabrikanten op lage CO2-uitstoot, waarin vooral dieseltechniek uitblinkt. In Nederland genoten auto’s met lage CO2-uitstoot de afgelopen jaren veel fiscaal voordeel. Een op de twintig personenauto’s stookte LPG in het jaar 2000, maar dat was vorig jaar nog maar een op de vijftig, even groot als het aandeel hybride en elektrische auto’s. De afname van het aantal LPG-auto’s heeft volgens BOVAG voornamelijk te maken met nationaal en internationaal overheidsbeleid dat meer en meer gericht is op elektrische aandrijving, waardoor nog maar weinig fabrikanten LPG-installaties af-fabriek installeren. Terwijl dat nog steeds op veel vlakken de schoonste traditionele brandstof is en er een compleet netwerk van stations voor handen is. Ook de grote accijnsverhoging op LPG van 2014 en het nieuwe beleid rondom oldtimers is van invloed geweest op de afname van het aantal LPG-auto’s in Nederland.

Bron Bovag

logo-footer

Mark Smits Auto's is een universeel garagebedrijf dat gespecialiseerd is in het merk Opel, maar maakt
geen deel uit van de Opel dealerorganisatie.